Principielt er visionen og strategien en arbejdsbeskrivelse af formålet i vedtægterne
- Afgørelser vedrørende den samfundsbegrundede færgebetjening skal henlægges til Bornholm på demokratiske vilkår
- Nedlæggelse af Trafikkontaktrådet eller lægge det under kommunalbestyrelsen
- Staten skal eje tonnagen i den samfundsbegrundede transport, så vi får mulighed for at få de rigtige skibe
- Strømline den samfundsbegrundede færgebetjening for så vidt angår tonnage som rutenet
- Færgerne skal sejle, når passagererne ønsker det/har behov for det …
- Driftsikkerhed
- Spørg 3 andre rederier »hvordan«
- Kastrup-muligheden – ønske om enstrenget sejlads/transport
- Holde politikerne fast på deres beslutninger (og hvad de har lovet)
- Kræve at afgørelser hviler på et gennemanalyseret, belyst og oplyst grundlag
- Miljø skal have højere prioritet end transporttid inden for rimelighedens grænse
- Statstilskuddet skal deles op i gods og passagerer (der ydes næppe tilskud til den rene passagertransport)
- Ruter, der besejles uden for statstilskuddet skal regnskabsmæssigt føres for sig
- Transitreglerne – transportkorridor
- Bornholmsk »Ombudsmand« for al samfundsbegrundet transport (Færgen skal oprette funktionen fra 18/12 2012)
- Krisehjælp ved uheld/hændelser
- Optimering af Ystad-banen (større kapacitet) – og Hovedbanen i København
- Fly – sikres og kobles sammen med øvrig transport (samlet transportløsning)
- Fly – om muligt sikres medindflydelse via brugerråd
- BAT skal indarbejdes i en samlet transportløsning
- BAT – større opnåelse af faste tider og tværgående rutenet
- BAT – undersøgelse af andre muligheder end bustransport
- BAT – skal drives miljørigtigt
- BAT – billetprisen skal nedsættes betydeligt eller helst gøres gratis
- Medlemstallet for enkeltmedlemmer skal være repræsentativt, dvs. (eksklusive Pendlergruppens medlemmer) udgøre mindst 2% af indbyggertallet (over 18 år) på Bornholm (dog mindst 1.000).
Således vedtaget af bestyrelsen forud for generalforsamlingen 26. marts 2012